Boekrecensie: Pil

Stel je voor, je bent twee jaar oud. Je ouders gaan voor het eerst een weekje weg zonder jou. Je vindt dat heel erg naar en je bent heel erg bang, want je moet bij je oma logeren en die vind je eng. Je hebt nu al heimwee naar je ouders, en ze zijn nog niet eens weg. Ze zeggen je gedag en door je tranen heen zie je ze wegrijden; je buik huilt. Je bent ten einde raad.
Dat gevoel als volwassene hebben , en dan jarenlang zonder ophouden, dat is voor mij depressie. [Pil, pag. 209-210]

Zo probeert cabaretier Mike Boddé, bekend van de Mike en Thomasshow, zijn depressie te vangen in zijn boek Pil. Veel schrijvers gingen hem voor. De Joods-Amerikaanse auteur William Styron beschreef het als ‘darkness visible’. Sylvia Plath schreef een op eigen ervaringen geïnspireerde roman, waarin de hoofdpersoon het gevoel beschrijft gevangen te zitten onder een glazen stolp (The Bell Jar). Boddé gaat verder en probeert uit zeven inktzwarte levensjaren zelfs humor te smeden. Iets waar hij wonderwel in slaagtf in dit oprechte en veelzijdige boek.

Boddé’s verhaal begint als hij een overmatig serieuze student Chinees is. Hij begint net succes te oogsten als cabaretier wanneer hij wordt overvallen door moeheid. Terwijl hij hoopt dat het snel over gaat, zakt hij juist weg. Wanhopig bezoekt hij homeopaten en toverkollen op zoek naar genezing. Na enkele jaren trekt hij noodgedwongen weer bij zijn ouders in. Tot overmaat van ramp overlijdt dan zijn oudere broer.
Zelfs therapie van een kundige psycholoog helpt hem niet verder en na jaren is hij depressiever dan ooit. Als hij in zijn diepste dal zit en serieus nadenkt over zelfdoding, komt hij terecht bij een psychiater. Het antidepressivum dat hij voorschrijft blijkt zijn redding.

Pil is een divers boek. Boddé weet niet alleen lichtvoetig en zelfs humoristisch over zijn depressie te schrijven. Hij spreekt emotioneel over het verlies van zijn broer en schuwt de wanhoop van zijn donkerste dagen niet. Daarnaast zitten er liedjes en proza uit zijn voorstellingen in het boek. Het mooiste moment in het boek vond ik zelf de beschrijving van het moment dat hij Boddé zich realiseert dat dè pil aanslaat. De blijdschap dat hij weer de straat op kan en enigszins roze naar de wereld kijkt. De aankoop van een notitieblok werd nog nooit zo mooi en grappig beschreven.

Afgelopen week mocht ik Mike Boddé interviewen. Dit komt hopelijk begin volgend jaar online, maar het moet eerst nog op papier verschijnen.

Pil – Mike Boddé 235 pagina’s, pocket €17,50

One thought on “Boekrecensie: Pil